loading...
پارس فوتبال
مهیار بازدید : 19 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)
تيم ملي هر کشور و به خصوص تيم ملي ايران که يک تيم احساسي است به اهرم قدرتمندي بنام تماشاگر نيازمند است.

هواداراني که در گرما و سرما، برد و باخت، آرامش و بحران همراه تيم باشند همچنين تيم ملي، خانواده اي بنام تماشاگران دارد که در همه شرايط همراه او هستند و انگيزه لازم را در مواقع حساس بازي در اين مستطيل سبز با بانگ شعارهاي حمايت برانگيز به بازيکنان تيم تزريق مي کنند.

البته هواداران هر تيمي حق دارند اگر بصورت مداوم شاهد تلاش مهره هاي تيم محبوب خود نباشند، سايه حمايتي خود را کمرنگ و کمرنگ تر کنند.



به گزارش باشگاه خبرنگاران، هواداران اثبات کرده اند که هرگاه بازيکنانشان عملکرد جانانه اي داشته اند، حتي در صورت باخت حمايت خود را دريغ نکنند و اين درک بالاي هواداران امروزي از فوتبال را مي رساند.


*حکايت بازي هاي خانگي، حکايت جالبي است


بازي خانگي براي هر تيم يک فرصت محسوب مي شود. فرصتي که علت حضور هوادار، استرس کمتر، هماهنگي بدن با آب و هوا ، آشنايي با زمين مسابقه به تيم ميزبان اين امتياز را مي بخشد که موفق تر عمل کند.


ايراني ها البته گاهي خوب از اين امتياز ميزباني استفاده نمي کنند. هواداران نيز خيلي وقت ها صبوري لازم را به خرج نداده اند. نام هايي که در ابتداي بازي توسط تماشاگران تشويق مي شده اند در انتهاي مسابقه مورد اعتراض قرار مي گرفتند.


شعارهاي "حيا کن، رها کن" از مشهورترين نمادهاي اعتراض هواداران به يک فرد است. اگر چه در بسياري از موارد نيز بايد به تماشاگران حق داده شود آمار مي گويد ميزباني در زماني که هدايت تيم ملي برعهده يک سرمربي خارجي بوده، پررنگ تر است کما اينکه درميان سرمربيان سابق خارجي برانکو از جمله پرهوادارترين بازي ها را به نمايش گذاشته بود، قصد داريم از سال 2003 به بعد به تعداد تماشاگران تيم ملي را زير نظر بگيريم.


*برانکو ايوانکوويچ


سرمربي کروات سال هاي دور تيم فوتبال کشورمان از جمله سرمربياني بود که توانست هواداران قابل قبول و چشم گيري را به ورزشگاه آزادي بکشاند.


البته در زمان برانکو، تيم ملي فراتر از ديدارهاي دوستانه در بازي هاي جام ملت هاي آسيا و مسابقات جام جهاني به مصاف حريفان مي رفت و همين يکي از عواملي شد که تيم ملي تماشاگران زيادي داشته باشد.


عملکرد خوب مهره هاي برانکو علتي ديگري بود که به بيشتر شدن هواداران کمک زيادي کرد. برانکو در زمان حضورش در تيم ملي  22 بازي خانگي انجام داد.


او در مسابقات مقدماتي جام ملتهاي آسيا سال 2004 با کره شمالي و لبنان بازي کردو تيمش عملکرد خوبي هم داشت، همين بازي ها باعث شد تا در ديدار دوستانه ايران – آلمان هواداران زيادي به اندازه 110هزار نفر در ورزشگاه گرد آورد.


ايران در زمان برانکو در مرحله مقدماتي جام جهاني نيز با قطر، اردن، لائوس، ژاپن، کره شمالي و بحرين ديدار کرد که در بالاترين آن ها 90هزار تماشاگر به ورزشگاه آمده بودند تيم ملي در زمان برانکو در 22بازي خانگي اش به طور ميانگين در هرديدار بيش از 36000 نفر تماشاگر داشت.


*امير قلعه نويي


امير قلعه نويي اگر چه مدت زمان بسيار کمي در تيم ملي حضور داشت ولي هواداران کمي نيز به ورزشگاه ها براي تماشاي بازي تيم ملي مي آمدند.


قلعه نويي که استقلال را قهرمان کرده بود با تيم ملي هم نتايج بدي نگرفت. او در 5ديدار خانگي، هدايت تيم ملي را برعهده داشت. در ديدار اولش دريک بازي دوستانه امارات را با يک گل برد و تنها حدود 5هزار نفر در ورزشگاه حضور داشت.


در ديدار بعدي در مسابقات مقدماتي جام ملتهاي آسيا در حضور حدود 30هزار تماشاگر با سوريه مساوي کرد. در ديگر ديدار مقدماتي جام ملتها در حضور 50هزار تماشاگر کره جنوبي را شکست داد.


در دو ديدار دوستانه ديگر نيز در هر کدام 15000هزار تماشاگر در ورزشگاه حاضر بودند، با اين حساب قلعه نويي در 5ديدار خانگي اش به صورت ميانگين در هر ديدار، حدود 20تا 25 هزار تماشاگر داشت.


*منصور ابراهيم زاده


منصور ابراهيم زاده در يک مدت بسيار کوتاه به عنوان سرمربي موقت تيم ملي معرفي شد. در دوديداري که وي هدايت تيم ملي را برعهده داشت دو تساوي ودر حضور تعداد بسيار کمي هوادار بدست آمد.


در ديدار نخست ايران در حضور 1000تماشاگر به مصاف تيم کاستاريکا رفت و تساوي صفر- صفر رسيد و همين نتيجه يکبار ديگر برابر تيم سوريه ودر مرحله مقدماتي جام جهاني با حضور حدود تنها 6هزار تماشاگر انجام شد تا ميانگين نسبي و حدودي هواداران تيم ملي در بازيهاي خانگي در زمان ابراهيم زاده تنها 3-4 هزار نفر باشد.


*علي دايي


علي دايي در ميان سرمربيان داخلي بيشترين هواداران را به ورزشگاه کشاند اگرچه تماشاگران در زمان او هم کم بوده است، دايي در 14 ديدار خانگي هدايت تيم ملي را برعهده داشت.


اين ديدارها تحت عنوان هاي دوستانه، مقدماتي جام جهاني و غرب آسيا و مقدماتي جام جهاني انجام شد، دايي در 14 ديدار، حدود 360 هزار تماشاگر را به ورزشگاه کشانده تا رکورد 3000-25000 نفر تماشاگر به صورت ميانگين درهر بازي به نام خود ثبت کند.


*روته مولر


روته مولر تنها در يک بازي ايران- سنگال در تاريخ  يکم تير سال 2009 برنيمکت تيم ملي نشست که 5 هزار تماشاگر را به همراه داشت.


*افشين قطبي


ديري نگذشت که افشين قطبي با آن ادبيات خوش هدايت تيم ملي را برعهده گرفت، قطبي در 5 ديدار خانگي هدايت تيم ملي را برعهده داشت.

در ديدار نخست سرمربي گري قطبي، ايران در مرحله مقدماتي جام جهاني به مصاف امارات رفت که 50 هزار تماشاگر درآن ديدار تيم ملي را تشويق کردند.

ولي در ادامه تماشاگران بسيار کمي از ديدار تيم ملي ديدن کردند تا  در مجموع 5 ديدار تنها حدود 63 هزار تماشاگر در ورزشگاه بيايند تا ميانگين حدود 13000 نفر در هر بازي را ثبت کنند.


*کارلوس کي روش


سرانجام هدايت تيم ملي را کارلوس کي روش با آن کارنامه درخشانش برعهده گرفت بعد مسئله آشتي ملي هواداران با تيم ملي شان مطرح شد؛ رفته رفته شعار هواداران حاضر در ورزشگاه بالا و بالاتر رفت.


هواداران اگر چه در بازي هاي دوستانه تيم کي روش حضور چشمگيري نداشتند اما در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني نشان دادند که سايه حمايتي خود را از تيم اين سرمربي پرتغالي دريغ نمي‌کنند.


تيم کارلوس کي روش اگر چه در چند ديدار رضايت هواداران را در پي نداشت، اما به عقيده بسياري از کارشناسان عملکرد خوبي داشته است.


در حدود9 ديدار خانگي کارلوس کي روش بيش از 400 هزار تماشاگر در ورزشگاه ها حضور داشته اند که ميانگين حدود 45000 نفر در هر ديدار را براي تيم کي روش رقم قابل توجهي است، با اين حساب تيم ملي ايران، نمودار سينوسي را از لحاظ حضور هواداران دراختيار دارد.


آمار و تجربه نشان مي‌دهد هرگاه تيم ملي متحدي در کنار حمايت رسانه ها و هواداران داشته ايم، نتيجه قابل قبولمان را نيز کسب کرده ايم.


تيم ملي فوتبال کشورمان پتانسيل خوبي براي ادامه هرچه بهتر مسير دشوار در پيش رو دارد، به شرطي که همين هواداران هميشه در کنار تيمشان باشند و صبوري به خرج دهند و همه با هم کمک کنيم تا تيم ملي مان به آنجايي که لياقتش است، برسد.




ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نتیجه بازی ایران-ازبکستان؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 141
  • بازدید کلی : 459